Page 1Page 2Page 3Page 4Page 5Page 6Page 7Page 8Page 9Page 10Page 11Page 12Page 13Page 14
Page 1 of 14Majalah Ilmiah UNIKOM
Vol.13 No. 2
235
H a l a m a n
SYARIKAT KORPORAT ICT DAN PERLAKSANAAN TANGGUGJAWAB SOSIAL
KORPORAT: KLASIFIKASI, RASIONALITI DAN PENERAPAN PRINSIP ISLAM
OEMAR HAMDAN, ABD.MANAF ISMAIL
Kolej Undang-Undang, Kerajaan & Pengajian Antarabangsa
Universiti Utara Malaysia
Perlaksanaan tanggungjawab sosial korporat merupakan isu global yang berkai-
tan rapat dengan syarikat perniagaan termasuklah syarikat korporat ICT. Secara
prinsipnya, perlaksaan tanggungjawab sosial korporat merupakan interprestasi
kepada kebertanggungjawaban syarikat terhadap pihak berkepentingan dalam
industri yang mana memberikan sumbangan besar kepada kejayaan dan surviv-
al perniagaan pada masa lepas, kini dan masa hadapan. Jadi, kertas kerja ini
membincangkan teori dan berkaitan tanggungjawab sosial korporat sebagai
teras kefahaman. Kemudian, klasifikasi dan rasionaliti perlaksanaan tanggung-
jawab sosial korporat dibincangkan bagi memperkukuhkan kefahaman
mengenai tanggungjawab sosial korporat dalam konteks syarikat korporat ICT.
Prinsip Islam pula diutarakan bagi menyokong perlaksanaan tanggungjawab
sosial korporat lantaran kegagalan sistem ekonomi barat sedia ada dalam me-
nangani isu ini. Akhir sekali, cadangan-cadangan dikemukakan sebagai
mekanisme bagi mempertingkatkan perlaksaan tanggungjawab sosial korporat
di kalangan syarikat ICT.
PENDAHULUAN
Pada masa lalu, organisasi perniagaan
dilihat hanya sebagai institusi ekonomi
dengan tanggungjawab ekonomi yang meli-
puti pengeluaran barangan dan perkhid-
matan bagi memenuhi kehendak pelang-
gan, menyediakan peluang pekerjaan,
membayar dividen kepada pemegang sa-
ham secukupnya, dan menyediakan visi
untuk pertumbuhan ekonomi di masa hada-
pan (Bushholz, Evan & Wagley, 1994). Na-
mun demikian, persepsi masyarakat ter-
hadap tanggungjawab sosial sektor perniag-
aan di masa akan datang pastinya semakin
kompleks baik dari segi peranan mahupun
fungsinya. Velesquez (2008) menyifatkan
badan korporat sebagai alat untuk menjana
kekayaan ekonomi. Korporat mencipta se-
jenis nilai yang dipercayai memberikan
sumbangan kebajikan di dalam kehidupan
masyarakat. Kemahiran dan bakat, pel-
bagai jenis sumber modal, bahan mentah
dan serata tempat digembelingkan untuk
menghasilkan produk dan perkhidmatan
yang berguna kepada masyarakat. Dari segi
proses pula, korporat merupakan sebuah
entiti komuniti yakni individu memilih untuk
menganggotai entiti tersebut. Organisasi
perlu kepada konformiti untuk beroperasi
dan juga input kreatif dan keunikan individu
bagi membolehkan organisasi dapat terus
bersaing. Dengan ini, korporat disifatkan
sebagai entiti perniagan yang mempunyai
hubungan dengan kepentingan individu-
individu tertentu dalam menggerakkan
operasinya.
bidang
TEKNIK